Dokonując klasyfikacji segmentów operacyjnych w Grupie kierowano się zasadą, że segment operacyjny jest częścią składową jednostki:
- która angażuje się w działalność gospodarczą, w związku z którą może uzyskiwać przychody i ponosić koszty (w tym przychody i koszty związane z transakcjami z innymi częściami składowymi tej samej jednostki);
- której wyniki działalności są regularnie przeglądane przez główny organ odpowiedzialny za podejmowanie decyzji operacyjnych w jednostce oraz wykorzystujący te wyniki przy podejmowaniu decyzji o zasobach alokowanych do segmentu i przy ocenie wyników działalności segmentu;
- w przypadku której są dostępne oddzielne informacje finansowe.
Sprawozdawczość segmentów operacyjnych na poziomie Grupy jest spójna z raportowaniem wewnętrznym na potrzeby Zarządu jednostki dominującej i Kierownictwa poszczególnych spółek wchodzących w skład Grupy. Zarząd jednostki dominującej monitoruje oddzielnie wyniki operacyjne segmentów w celu podejmowania decyzji dotyczących alokacji zasobów oraz oceny skutków wyników działalności.
Grupa stosuje jednolite zasady księgowe dla wszystkich segmentów.
Do przychodów segmentu nie zalicza się:
- przychodów z tytułu dywidend;
- pozostałych, niewymienionych przychodów operacyjnych i finansowych, których przyporządkowanie do poszczególnych segmentów nie jest możliwe.
Koszty segmentu stanowią koszty bezpośrednie projektów realizowanych w ramach danego segmentu dające się zakwalifikować do danego segmentu.
Do kosztów segmentu nie zalicza się:
- kosztów ogólnych nie dających się zakwalifikować do danego segmentu;
- pozostałych, niewymienionych kosztów operacyjnych i finansowych, których przyporządkowanie do danego segmentu nie jest możliwe.
Wynik segmentu jest różnicą między przychodami segmentu a kosztami segmentu.
Podstawowym segmentowym układem sprawozdawczym przyjętym przez Grupę IMS jest układ według segmentów branżowych. Organizacja i zarządzanie Grupy odbywa się w podziale na segmenty, uwzględniające rodzaj oferowanych usług. Od 2018 roku Zarząd Emitenta podjął decyzję o zmianie prezentacji segmentów. Dotyczy to prezentowanego dotychczas segmentu „Digital Signage”, z którego zostały wydzielone usługi reklamowe wideo, które to z kolei, po wydzieleniu, zostały przeniesione do dotychczasowego segmentu „Usługi reklamowe audio” tworząc w ten sposób segment „Usługi reklamowe audio i wideo”. W nowym segmencie „Systemy Digital Signage” prezentowana jest sprzedaż systemów galeryjnych Digital Signage, lokalizatorów, rabatomatów i innych urządzeń Digital Signage. Reklasyfikowana wartość przychodów reklamowych wideo w 2017 r. – dla zachowania porównywalności - to kwota 6.107 tys. PLN. Zmiana prezentacji ma na celu pokazanie całości sprzedaży usług reklamowych i jej zmian w kolejnych okresach.
Działalność Grupy mieści się w pięciu podstawowych segmentach:
- Abonamenty audio i wideo;
- Abonamenty aroma;
- Usługi reklamowe audio i wideo;
- Systemy Digital Signage;
- Eventy.
Podział dotyczący obszarów geograficznych przeprowadzono opierając się na kryterium lokalizacji geograficznej klientów. Grupa działa przede wszystkim na terenie Polski. Poniższa tabela prezentuje podział przychodów ze sprzedaży uwzględniający strukturę geograficzną.
Przychody netto ze sprzedaży – struktura terytorialna |
Za rok zakończony |
Za rok zakończony |
Polska |
50 301 |
46 226 |
Zagranica |
2 394 |
1 828 |
Przychody netto ze sprzedaży |
52 695 |
48 054 |
Szczegółowy opis rynków zagranicznych na których działa Grupa IMS został zaprezentowany w zakładce Dane finansowe.
W 2018 roku, jak też w 2017 roku sprzedaż do żadnego z Klientów nie przekroczyła 10% ogółu sprzedaży Grupy Kapitałowej IMS.
Sprawozdanie z całkowitych dochodów dla poszczególnych segmentów działalności
Okres 12 miesięcy zakończony |
Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio i wideo |
Systemy Digital Signage* |
Eventy |
Pozostała sprzedaż |
RAZEM |
31 grudnia 2018 r. |
|||||||
Przychody ze sprzedaży przed eliminacjami konsolidacyjnymi |
21 852 |
7 255 |
18 570 |
5 106 |
2 707 |
3 818 |
59 308 |
% w wartości ogółem |
37% |
12% |
31% |
9% |
5% |
6% |
100% |
Koszty bezpośrednio przypisane do segmentów |
9 812 |
2 962 |
5 868 |
3 260 |
1 887 |
2 638 |
26 427 |
WYNIK NA SEGMENCIE |
12 040 |
4 293 |
12 702 |
1 846 |
820 |
1 180 |
32 882 |
rentowność segmentu |
55% |
59% |
68% |
36% |
30% |
31% |
55% |
Koszty operacyjne nieprzypisane do segmentów |
|
|
|
|
|
|
20 604 |
Eliminacje konsolidacyjne |
|
|
|
|
|
|
(204) |
EBIT |
|
|
|
|
|
|
12 073 |
Wynik na działalności finansowej |
|
|
|
|
|
|
(575) |
Eliminacje konsolidacyjne |
|
|
|
|
|
|
115 |
Wynik na działalności gospodarczej |
|
|
|
|
|
|
11 613 |
Podatek dochodowy |
|
|
|
|
|
|
2 363 |
Zysk netto za rok obrotowy, w tym: |
|
|
|
|
|
|
9 250 |
ZYSK NETTO PRZYPISANY AKCJONARIUSZOM JEDNOSTKI DOMINUJĄCEJ |
|
|
|
|
|
|
9 289 |
.
Okres 12 miesięcy zakończony |
Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio i wideo |
Systemy Digital Signage* |
Eventy |
Pozostała sprzedaż |
RAZEM |
31 grudnia 2017 r. |
|||||||
Przychody ze sprzedaży przed eliminacjami konsolidacyjnymi |
19 882 |
6 336 |
15 199 |
4 987 |
3 929 |
3 191 |
53 524 |
% w wartości ogółem |
37% |
12% |
28% |
9% |
7% |
5% |
100% |
Koszty bezpośrednio przypisane do segmentów |
8 530 |
3 260 |
5 195 |
2 858 |
2 392 |
2 543 |
24 779 |
WYNIK NA SEGMENCIE |
11 352 |
3 076 |
10 004 |
2 129 |
1 537 |
647 |
28 744 |
rentowność segmentu |
57% |
49% |
66% |
43% |
39% |
20% |
54% |
Koszty operacyjne nieprzypisane do segmentów |
19 030 |
||||||
Eliminacje konsolidacyjne |
176 |
||||||
EBIT |
9 890 |
||||||
Wynik na działalności finansowej |
(116) |
||||||
Eliminacje konsolidacyjne |
- |
||||||
Wynik na działalności gospodarczej |
9 774 |
||||||
Podatek dochodowy |
1 859 |
||||||
Zysk netto za rok obrotowy, w tym: |
7 915 |
||||||
ZYSK NETTO PRZYPISANY AKCJONARIUSZOM JEDNOSTKI DOMINUJĄCEJ |
7 857 |
* W raporcie za 2018 roku, nastąpiła wcześniej opisana zmiana prezentacji segmentów. Za 2017 r. – dla zachowania porównywalności - reklasyfikacją objętych zostało 6.107 tys. PLN przychodów z tytułu usług reklamowych wideo (prezentowane są obecnie w segmencie „Usługi reklamowe audio i wideo”) oraz 2.513 tys. PLN kosztów bezpośrednich związanych z tymi przychodami
Pozostałe informacje dotyczące segmentów działalności
Okres 12 miesięcy zakończony |
Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio i wideo |
Systemy Digital Signage* |
Eventy |
Wartości nieprzypisane do wskazanych segmentów |
RAZEM |
31 grudnia 2018 r. |
|
|
|
|
|
|
|
Aktywa segmentu sprawozdawczego, w tym: |
16 693 |
5 939 |
10 766 |
2 112 |
753 |
3 716 |
39 979 |
Wartość firmy |
5 424 |
1 942 |
3 172 |
- |
2 |
- |
10 540 |
Wartości niematerialne |
542 |
- |
- |
- |
- |
1 085 |
1 627 |
Rzeczowe aktywa trwałe |
6 853 |
2 606 |
727 |
696 |
112 |
1 635 |
12 629 |
Należności z tytułu dostaw i usług |
3 874 |
1 391 |
6 867 |
1 416 |
639 |
996 |
15 183 |
Amortyzacja |
1 600 |
885 |
391 |
100 |
108 |
1 395 |
4 479 |
Przychody od klientów zewnętrznych |
17 099 |
6 928 |
18 570 |
5 106 |
2 685 |
2 307 |
52 695 |
Przychody z tytułu transakcji między segmentami |
4 753 |
327 |
- |
- |
22 |
1 511 |
6 613 |
Okres 12 miesięcy zakończony |
Abonamenty audio i wideo |
Abonamenty aroma |
Usługi reklamowe audio i wideo |
Systemy Digital Signage* |
Eventy |
Wartości nieprzypisane do wskazanych segmentów |
RAZEM |
31 grudnia 2017 r. |
|
|
|
|
|
|
|
Aktywa segmentu sprawozdawczego, w tym: |
12 316 |
3 904 |
5 587 |
1 832 |
1 003 |
1 883 |
26 525 |
Wartość firmy |
545 |
316 |
1 546 |
- |
39 |
- |
2 446 |
Wartości niematerialne |
186 |
- |
- |
- |
- |
511 |
697 |
Rzeczowe aktywa trwałe |
5 726 |
2 412 |
953 |
312 |
142 |
884 |
10 429 |
Należności z tytułu dostaw i usług |
5 859 |
1 176 |
3 088 |
1 520 |
822 |
488 |
12 953 |
Amortyzacja |
1 605 |
808 |
444 |
75 |
47 |
588 |
3 567 |
Przychody od klientów zewnętrznych |
15 906 |
6 036 |
15 199 |
4 987 |
3 719 |
2 207 |
48 054 |
Przychody z tytułu transakcji między segmentami |
3 976 |
300 |
- |
- |
210 |
984 |
5 470 |
*W raporcie za 2018 roku, nastąpiła wcześniej opisana zmiana prezentacji segmentów. Za 2017 r. - dla zachowania porównywalności – z segmentu „Systemy Digital Signage” do segmentu „Usługi reklamowe audio i wideo” reklasyfikowane zostały następujące pozycje:
- wartość firmy (zmiana o 1.442 tys. PLN);
- rzeczowe aktywa trwałe (zmiana o 953 tys. PLN);
- należności z tytułu dostaw i usług (zmiana o 2.217 tys. PLN);
- amortyzacja (zmiana o 433 tys. PLN);
- przychody od klientów zewnętrznych (zmiana o 6.107 tys. PLN).